شیوع صرع در ایران دو برابر آمار جهانی است

یافته‌های مقاله استاد گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در جدیدترین شماره نشریه گزارش‌های علمی مجله نیچر به چاپ رسیده است، نشان داد که شیوع صرع در ایران دو برابر آمار جهانی است. 

مطبوعات فارس/ مقاله «شیوع صرع در ایران - یک مطالعه مبتنی بر جمعیت» با عنوان انگلیسی"Epilepsy lifetime prevalence in Iran: a large population- based national survey” در جدیدترین شماره مجله Scientific Reports نیجر در ماه می ۲۰۲۱ به چاپ رسید.

مقاله مذکور حاصل طرح ملی بررسی شیوع «اپیلپسی» یا صرع در ایران است که با حمایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام پذیرفت و توسط تیم تحقیقاتی پروفسور حسین پاکدامن؛ استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس انجمن مغز و اعصاب ایران و سایر همکاران وی طراحی و اجرا شد.

بر اساس یافته‌های این مطالعه جمعیت مبتلا به صرع در ایران نزدیک به دو برابر آمار متوسط جهانی صرع تخمین زده می شود. احتمال این میزان شیوع در میان مجروحین جنگ تحمیلی ایران و مصدومان تصادفات جاده ای در نظر گرفته شده است.

با این حال خوشبختانه اکثر این بیماران در وضعیت سلامتی خوبی از نظر کنترل صرع به سر می برند و بیماری آنان تحت کنترل است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، یافته‌های این پروژه تحقیقاتی به عنوان اولین مطالعه اپیدمیولوژیک بزرگ کشوری در حیطه بیماری های مغز و اعصاب نتایج قابل استنادی برای مقایسه ایران با سایر کشورها در بر داشته و منبعی برای ارزیابی و سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه فراهم می‌آورد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات